El gran relat de l’alliberament dels israelites del jou d’Egipte a
partir del qual arrenca l’establiment de l’Aliança de Déu amb aquest poble,
s’inicia amb un fet sorprenent: el gran desconeixement que tenen els israelites
de qui és Déu. Així queda de manifest a Éxode 3,13-15. En aquest text, Moisés,
en el seu diàleg amb Déu en el moment que li es confiada la missió, afirma “quan aniré a trobar els israelites i els
diré: «El Déu dels vostres pares m'envia a vosaltres", si ells em
pregunten: «Quin és el seu nom?», què els he de respondre?”. Pels israelites
Déu era un gran desconegut, l’havien abandonat i substituir per mundanitats. Bastant
semblant del que succeeix avui. Els israelites, com moltes persones de la
nostre societat, havien deixat el Déu dels seus pares i es movien còmodament
per la idolatria i altres formes substitutòries.
Tot i aquesta indiferència vers Déu, és el propi Déu qui té la
iniciativa d’adreçar-se als israelites, a través de Moisés, per prometre “ja sé
que el rei d'Egipte no us deixarà sortir si no és per la força; però jo
intervindré amb el poder de la meva mà contra Egipte realitzant enmig d'ells
tota mena de prodigis, i finalment us deixarà sortir”. (Ex 3,19-20). Déu es
compromet en aquells alliberar els israelites de l’opressió que exerceix Egipte
contra ells. Dit així, l’alliberament promès per Déu, té bastant de polític.
Però no s’esgota en aquesta dimensió. Per Jesús sabem que aquest alliberament
agafa tota la dimensió humana. Moisés treu els israelites de l’esclavatge, però
Jesús, restablint una nova Aliança, ens allibera de la mort: “Jesús va compartir aquesta condició per
destituir amb la seva mort el diable, que tenia el domini de la mort, i per
alliberar els qui, per por de la mort, estaven condemnats a ser esclaus tota la
vida” (He, 2,14-15). Certament, si la mort es fruit del pecat “el fibló de la mort és el pecat, i la força
del pecat ve de la Llei” (1 Co 15,56) Jesús, amb la seva proposta d’estimar-nos
sense límits amplia l’horitzó de l’Alliberament de l’antiga Aliança.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada